ET WESSEL OUTFIT FRA 2012 SKAL TILBAGE

DIN ORDBOG TIL BLOGLAND

3o7bu0mcp3ibhm0mvc

Der har over en længere periode været meget snak om gennemsigtighed, hvad angår blogs, og det er blandt andet derfor, forbrugerombudsmanden hele tiden sætter nye retningslinjer for, hvordan vi skal udføre vores arbejde. Nu har jeg så tænkt mig at tage sagen lidt i egen hånd og simpelthen sort på hvidt forklare nogle af de begreber, der er meget snak om. Jeg har oplevet stor interesse for denne viden, når jeg har holdt foredrag, så hvorfor ikke lave et blogindlæg ud af det. Her kommer derfor jeres ordbog til blogland:

CLICKBAIT
Det her er en tendens, som er blevet virkelig stor det seneste års tid. Den fandtes slet ikke, da jeg startede min blog, og jeg har meget svært ved at vænne mig til, at den er så meget til stede. Men clickbait går altså ud på at lave en overskrift, der er så fængende, at folk læser indlægget uanset indholdets relevans, hvis jeg må tillade mig at sige det sådan. Tendensen er til for at gøre en større nyhed ud af noget, der måske i virkeligheden handler om noget helt andet. Et klassisk eksempel er indlæg, der stiller et stort spørgsmål a la “er jeg gravid”, men så var man bare oppustet. Tendensen har faktisk bredt sig til både at være til stede på reality-blogs og seriøse fashion-blogs, og så er den kæmpestor på YouTube. Som i KÆMPESTOR.

PR-GAVE
Hvis du ser et billede af noget shampoo eller en læbestift hos en blogger, er der stor sandsynlighed for, at det er noget, bloggeren har modtaget i PR-gave. Det betyder, at produktet er modtaget i gave fra et PR-bureau. Det kan både ske uopfordret, det kan ske efter forespørgsel, og det kan ske efter aftale, hvor bloggeren takker ja til at modtage produktet. Ved en PR-gave er der dog som oftest ikke en aftale om, at produktet skal omtales, men det er selvfølgelig hensigten. De fleste bloggere, inklusiv mig selv, omtaler kun produkter modtaget i PR-gave, hvis det er så godt, at vi vil anbefale det til jer. Jeg vil for eksempel gerne lave en video om min make-up rutine, hvoriblandt der er nogle produkter, jeg har modtaget, som jeg vil viderebringe budskabet om.

SPONSORERET/REKLAME
Hvis et blogindlæg, et Instagram-post eller en video er markeret med ordet “sponsoreret” eller “reklame”, er indholdet betalt af en kunde. Det kan være, at hele indlægget handler om det firma, men det kan også være et af de flere omtalte firmaer. For eksempel når jeg laver sponsoreret indhold for asos.com, har jeg måske også noget fra Boozt på, men den del af indlægget er ikke sponsoreret. Der er bare regler, der gør, at man ikke længere kan skrive, at kun dele af indlægget er sponsoreret. Samtidig kan sponsoreret også dække over f.eks. restaurantbesøg, hvor man får maden betalt, men ikke nødvendigvis får penge for at skrive om/lægge billede op af maden.

AFFILIATE/REKLAMELINKS
I har sikkert set ordet “affiliate” på mange blogs, og nu er “reklamelinks” så begyndt at dukke op i stedet. Det skyldes, at der er kommet nye boller på suppen, og dermed skal vi følge nogle nye regler. Affiliate og reklamelinks er det samme, og det betyder, at det er links, der på den éne eller anden måde kan generere nogle penge. Jeg bliver ikke betalt for at sætte links ind, men jeg kan blive betalt pr. klik eller pr. køb genereret gennem mit link. Det koster altså ikke jer noget at klikke på et reklamelink, men jeg får en procentdel af købet genereret gennem det link, eller et beløb for hver gang nogen klikker.

UNIKKE BESØGENDE
Hver af jer læsere er selvfølgelig helt unik (haha), men unikke besøgende dækker over, hvor mange enkelte personer, der klikker sig ind på bloggen. Man plejer at måle det over en periode på 30 dage, og det antal mennesker, der har klikket sig ind i den periode, angiver antallet af unikke besøgende, bloggeren har. Det kan selvfølgelig svinge meget fra måned til måned alt efter mængden af blogposts, om man har haft et indlæg, der er gået viralt, eller om alle ens læsere har ligget på en strand i Thailand uden internet. Sommeren er som regel en dårlig periode for blogs, imens man ofte oplever en stigning i efteråret og igen omkring januar/februar.

Sig endelig til, hvis der er et begreb, jeg har misset. Så laver jeg en part two! Smid forresten et like på min Facebook for flere af denne slags indlæg.

1 kommentar

  • Melissa

    Fedt indlæg Amalie.
    Endelig en, som rent faktisk fortæller hvad det betyder, og ikke bare skriver det – i håb om læseren ikke forstår det, og på den måde ikke bliver “irriteret” over for mange reklamelinks, eller sponsoreret indlæg! :)

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

ET WESSEL OUTFIT FRA 2012 SKAL TILBAGE