Septumpiercingen og den, jeg er (blevet?)

Forbrugerrådet Tænk har sat tanker i gang hos mig

Reklame for Forbrugerrådet Tænk:

Som I har kunne se på min Instagram-profil, har jeg på det seneste forsøgt at lave lidt om i mine hverdagsrutiner, hvad angår madindkøb. Jeg flyttede hjemmefra for lidt mere end to år siden, men har endnu ikke formået at skabe en god rytme i forhold til planlægning af indkøb og måltider. Det har resulteret i, at jeg hver måned har haft uhensigtsmæssigt høje udgifter til klatkøb, on the go løsninger og take away. Derudover har det faktisk været lidt en stressfaktor i min hverdag, det her med ikke at få købt ordentligt ind, og det hele er jo en ond spiral, for når jeg ikke har fået købt ordentligt ind, har jeg heller ikke mad i køleskabet, og så er det efter en lang dag bare nemmest lige at bestille noget. Jeg bliver faktisk helt ærgerlig, når jeg tænker på, hvad alle de penge ellers kunne være gået til, og hvordan min økonomi kunne have set ud, hvis jeg havde planlagt det hele lidt bedre. Men! Bedre sent end aldrig, som man siger.

Forbrugerrådet Tænk har i forbindelse med projektet ‘Tyg på det’ udgivet en række gode råd til, hvordan man kan spare penge på mad og indkøb, men stadig spise god mad, og det er dem, jeg har brugt i mit lille projekt om at have et fast beløb til rådighed til mad – 250 kr. til fem dage. Den største ændring, jeg har lavet, er klart det med planlægningen, specielt i forhold til aftensmad. Det hjælper så meget på strukturen i min uge, at jeg har handlet ind om søndagen, og ved, hvad jeg skal lave til aftensmad de forskellige dage. På den måde undgår jeg at stå i situationen, hvor take away er det nemmeste. Jeg har faktisk tidligere forsøgt at blive bedre til det med aftensmad, så jeg har egentlig bare taget nogle måltider fra dengang, sat dem ind i en madplan, og sørget for at handle ind på en måde, hvor jeg anvender den samme råvarer til flere forskellige måltider i løbet af ugen. Jeg gør desuden det, at jeg laver portioner, der giver aftensmad til to dage, for jeg synes sgu, det er lækkert med rester.

Min madplan for de fem dage ser således ud:

Morgenmad: Skyr med müsli (her betragter jeg müsli som en basisvare, jeg har “på lager”)

Frokostmulighed 1: Rugbrødsmadder med pålæg (for eksempel avocado, ost, leverpostej med acier, hamburgerryg, hytteost og tomater)

Frokostmulighed 2: Salat bestående af babyspinat, avocado, peberfrugt, tomater, agurk, kapers og tun på dåse (for det meste en basisvare, jeg har “på lager”).

Aftensmad:

Mandag & tirsdag: Kødsauce med spidskål i stedet for pasta (ikke fordi jeg ikke “må” spise pasta ud fra en tanke om at holde mig slank, men fordi min mavse ikke er så glad for pasta, og fordi spidskål er super nice)

Onsdag & torsdag: Kyllingebryst (køber en pakke med to, så jeg har ét til hver af de to aftener) og spidskålssalat med peberfrugt, agurk, tomater og salattern. Her kan selvfølgelig snildt tilføjes kartofler, men igen – min mavse er ikke så glad for det.

Fredag: Omelet med tomater, babyspinat og revet ost. Ristet rugbrød med smør og salt ved siden af, så jeg bliver ordentligt mæt, inden jeg skal ud og drikke øller.

Mellemmåltider: Bananer, peberfrugt, gulerødder, knækbrød (basisvare, jeg altid har) med peanutbutter (basisvare, jeg altid har), ost eller andet pålæg.

OBS: Det kan måske virke, som om jeg har lagt en über sund madplan, men det er egentlig ikke intentionen, at det skal være kaloriefattigt. Madplanen er helt enkelt bare et billede på,  hvordan jeg spiser, når jeg selv laver mad. Jeg spiser sjældent slik, men er et kæmpe snackmonster, og er vild med at spise chips (gerne med dip), men har i denne her plan udeladt det, fordi det for mig går i kategorien “klatkøb”, og dem har jeg jo forsøgt at undgå for at forbedre min økonomi.

Det gode ved en madplan som denne er også, at det er nemt at bytte lidt rundt på tingene, hvis jeg for eksempel ikke er hjemme til frokost den ene dag eller aftensmad den anden dag. Resterne kan jo spises til frokost, og ligeledes kan rugbrødsmadder spises til aftensmad. Begge dele kan desuden tages med på farten, og det sparer mig godt nok også for en del penge ikke at købe on the go løsninger. Noget andet, jeg har lagt mærke til, at jeg er slem til at købe, er drikkevarer. Især sodavand. Det gik op for mig forleden, da jeg handlede ind, at det virkelig er en vane for mig, at jeg da lige skal have sodavand til min aftensmad. Det er godt nok dyrt i længden.

Alt det her virker måske indlysende for nogen, og det er egentlig også ret simpelt, når det er sat op sådan her, men det er min erfaring, både fra min egen hverdag og fra veninders, at det er lettere sagt end gjort, og at der i praksis skal en del til at overholde sådan et program.

Jeg skal forresten lige huske at nævne, at du på Tyg på dets Facebookside kan finde endnu flere tips til, hvordan du kan få god mad uden at bruge for mange penge, og der er også 500 kr. til et valgfrit supermarked på højkant. Og – hvis I selv sidder inde med gode tips, kunne det være fedt, hvis I deler dem i kommentarerne, så vi alle kan få glæde af dem!

2 kommentarer

  • Josefine

    Jeg føler nu jeg har ret godt styr på mit pengeforbrug når det kommer til mad. Et godt råd jeg kan give videre er, at jeg hæver mine madpenge i kontanter. Det gør, at jeg har bedre styr på hvor meget jeg bruger. Jeg bruger ca. 800-1000 kr. Om måneden!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Fedt! Og sejt også. Godt tip. Det kunne jeg godt finde på at benytte mig af, og fedt du deler det!

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Septumpiercingen og den, jeg er (blevet?)